Kategori Beruk

Thursday, August 26, 2010

Carefour Malaysia cakap 'Sini sudah tara boleh cari makan.'

Ada orang sebut k4, sebut betul-betul adalah ka-fu. Sebutan Perancis barangkali.

Posmen suka ke Carefour Subang, selain parking free yang mana selepas parking boleh menjalar ke Subang Parade, Carefour juga murah. Lagipun, Posmen dah kenal susun atur barang-barang dalam tu jadi tak perlu pening kepala nak selongkar satu-satu cari berus gigi.

Akan tetapi, mengejutkan apabila pasaraya besar dari Perancis itu akan keluar dari Malaysia, juga dari Singapore dan Thailand. Semua aset ini akan dipindahkan ke India, bersaing dengan Wal Mart India.

Ayoo... In Carefour eyes, we've loss to Indian capati maker.

Kalau dahulu India dikenali sebagai negara rasuah dan mempunyai gap yang sangat besar antara golongan kaya dan golongan merempat, kini Carefour telah mengesan di sana telah berlaku pengembangan populasi 'middle class' yang sangat aggresif. Posmen fikir mungkin kerana pertambahan mendadak golongan tenaga mahir dan separa mahir dalam bidang telekomunikasi, pemprosesan makanan, textile, kimia juga IT.

Especially dalam bidang IT, posmen rasa India sedang leading.

Golongan middle class di India ini merupakan sejenis manusia yang kuat kerja dan kuat makan. Di antara 1.5 bilion populasi India, 350 juta adalah warga berpendapatan pertengahan seperti jurutera, doktor, peguam dan penebar roti canai yang mana mereka ini mempunyai selera kerbau dan juga kuasa shopping yang lebih gila babi berbanding rakyat 1Malaysia yang suka 'window shopping' sahaja. Mereka inilah yang membentuk satu 'potential market' yang cukup besar.

Nampaknya kita, Singapore dan Thailand telah ditewaskan India. Carefour pun dah nak cabut. Selepas ini pula siapa, Tesco? Jusco? Giant pun?

First branch Carefour akan buka di Seelampur, New Delhi bulan depan. Harap-harap Carefour tidak mengekalkan polisi parking free di sana kerana mereka cukup kaya untuk bayar parking, bolehlah Carefour buat side income di situ.

Sumber: The Star, Business TimesBernama, Livemint.




1 comment:

Anonymous said...

Depending on the brand, you may or may not be able to fit your golf bag inside with the clubs. [url=http://www.mulberryhandbagssale.co.uk]http://www.mulberryhandbagssale.co.uk[/url Let your tongue explore another area for a few seconds, nibble her inner thigh, etc. [url=http://www.goosecoatsale.ca]canada goose down coat[/url] Wklljnecb
[url=http://www.pandorajewelryvip.co.uk]pandora Sale[/url] Oegbsoyyg [url=http://www.officialcanadagooseparkae.com]canada goose jacket sale[/url] grbnsvokp