Kategori Beruk

Saturday, January 22, 2011

Kisah seorang lelaki obesiti

Ada seorang lelaki obesiti telah menjumpai doktor. Beliau menjumpai dokter tersebut di sebuah klinik di Damansara, tepi The Curve belakang Giant. Depan klinik tu ada longkang penutup besi takdak kena pau dengan mat gian.

Sebelum terlupa nama lelaki itu senang digelar Mat Chan. Sambil jalan terkangkang-kangkang, perlahan dan tak seimbang kerana mahu menarik keluar penisnya yang menusuk ke dalam lemak, Mat Chan akhirnya terpaksa mengusha awek vogue the Curve walau tanpa rasa stimnya.

Lalu Mat Chan memasuki klinik perlahan-lahan tanda penyesalan akan ke'besaran'nya.

"toonn.. toonn."

"toonn.. toonn."

Loceng pintu klinik berbunyi dua kali.

"Kenapa ia berbunyi dua kali?" Tanya Mat Chan kepada awek kaunter klinik yang cun juga, kecil molek, hidung mancung, berwajah putih tetapi gigi kuning.

"Oh, err," gadis itu senyum sumbing, "dia ingat yang masuk dua orang kot hihi." dia senyum tunduk malu-malu.

Selepas gagal mengorat awek kaunter yang berwajah putih, Mat Chan berlalu ke bilik doktor yang berkulit gelap, Dr Manimaram. Dr itu berada di awal 60-an, berbadan kurus dan muka cengkung dan botak macam Pi'e. Walaupun doktor itu langsung tak hensem, tapi sebab dia kurus, Mat Chan jadi cemburu juga dengan orang tua tu.

"Ayyoo incik sikit punya gimmukk, incik sakit apa?" Dr Manimaram senyum ramah.

"Tak ada sakit la dokterr," jawab Mat Chan pelat Tamil ramah, "ttapi ini gimmuk jugaa adaaa laaa.."

"Ni siapa India, awak ka saya?" tanya Dr Manimaram sambil mengambil sesuatu dari dalam lacinya, memecahkan benda kecil itu lalu mengunyahnya. Ianya kuaci.

Cis simpan kuaci dalam laci! Mat Chan merengus. Kemudian dia fikir untuk direct to the point saja memandangkan dokter pun semacam saja. "Saya mahu kurus dokter. Bagaimana?"

"Wokeyy wokeyy, mahu kurus ya," Dr Manimaram tenung Mat Chan, "cer crita, berat incik skarang brapa incik?"

"Seratus doblas kilo."

"Ayyo. okey, okey, paling maksimum berat incik pernah capai berapa?"

"112 lah."

"Ooo yini maksimum laa aiii." Dr Manimaran cuba buat wajah serius, "okey, sebelum jadi gedebab macam ni, berat minimum incik pula berapa. Doktor nak pastikan ubat doktor nanti boleh kasi incik kembali kepada berat minimum incik itu."

Bilik itu sepi untuk tiga empat saat juga apabila Dr Manimaram menunggu Mat Chan mengakses memorinya. Akhirnya....

"Dua kilo setengah." Mat Chan menjawab yakin.




No comments: