Kategori Beruk

Friday, August 19, 2011

Awesome! Skrin telefon jana tenaga Solar.

BREAKING NEWS - Kalau kalkulator Casio prasejarah tu, dia punya solar panel ada kat atas skrin. Kalau kita tutup PV panel kecik tu guna ibu jari, boleh lihat paparan LCD dia memalap.


Itu teknologi zaman dinasour. Sekarang, breaking findings, UCLA telah berjaya mengacuk skrin LCD smart phone dengan photovoltaic panel (PV) untuk mejimatkan bateri telefon. LCD skrin dengan built-in 'polarized PV' panel mikro ciptaan Samuelli School of Engineering mampu menuai (harvest) tenaga daripada sinaran matahari, lampu, lampu picit, atau cahaya daripada skrin itu sendiri.

LCD with solar PV panel


Menggunakan teknologi polarization yang basic seperti spek Rayban atau one way mirror di bilik soal siasat NYPD CSI, LCD skrin di telefon hibrid dengan solar mampu menerbitkan cahaya backlight dari dalam dan pada masa yang sama menapis photon matahari dari luar. Kalau one way mirror guna hablur perak, LCD yang boleh jana tenaga ini pula guna organic photovoltaic cells yang telah di'polarized'kan.

LCD with solar PV panel

Selalunya, jika berada di luar di bawah sinar terik, backlight perlu diselaraskan terang juga untuk dapatkan paparan jelas. Jadi dengan teknologi ini, sebanyak mana pun janaan cahaya backlight makan bateri, pengguna tak perlu risau sebab pada masa sama bateri turut dicas balik dari tenaga solar.

Kalau bateri flat ketika berada di resort, tak perlulah bergegas ke bilik untuk cari soket three pin, cukup sekadar jemur i phone kamu di bawah matahari pantai. Baringkan ia atas perut kamu di kala kamu menikmati sun bath dengan tenang. Kemudian siap sunbath, kamu pun bangun mendapati i phone solar-rechargable kamu dah hilang. Padan muka haha.

Okey, seriusly, this is cool innovation. (sumber)



1 comment:

jj said...

beberapa harga??