Kategori Beruk

Tuesday, August 23, 2011

Ilusi optik memperkosa mata. Serius shit! Rentetan dari Blogserius.

Ok guys, sebelum aku start, korang perhatikan video ini dahulu.

 

Inilah yang dinamakan ilusi optik yang ditemui oleh Edward H. Adelson, Professor Sains Penglihatan MIT. Ia tiada kaitan dengan pancaran lampu, tiada kaitan dengan efek spektrum cahaya, tiada. Ianya hanya pengaruh contrast 'bayang' yang membuatkan mata kita mengakses petak A dan B dengan cara berbeza. Ilusi ini memang simple, tetapi natijahnya sangat gila sebenarnya. 

How can these two boxes are actually with the same color? Cuba lihat gambar di bawah.



Apakah kamu akan percaya dan sanggup untuk percaya jikalau aku katakan bahawa kedua-dua petak A dan B adalah sama warnanya? Sudah tentu kamu akan menganggap aku seorang professor gila dan bercakap benda-benda taik. Tak nampakkah dua petak itu begitu berbeza. Bukan?

Kamu silap. Aku memang professor dan aku bukan gila. Obefiend juga bukan gila walaupun di thread tersebut beliau dimaki oleh para haters. Jadi malam ni faceberuk akan cari kebenaran walau sampai ke lubang cacing sekalipun. Kalau cacing itu duduk dalam lubang dubur, lubang dubur pun akan aku korek keluar.

Now, sila tonton video di bawah di mana aku membuktikan bahawa kedua petak itu adalah sama warnanya.




Hanya menggunakan Microsoft Excel. Petak A dan B adalah sama warna, tetapi disebabkan pengcahayaan persekitaran kamu melihat B lebih gelap daripada A.



1 comment:

mai said...

comel betul suara prof,,, hahaha,,, senggama minda,,, adoii!!