Kategori Beruk

Monday, September 26, 2011

Project Utopia. Rumah atas lautan yg futuristik. [7pics]

Mungkin akan tiba satu masa nanti semua ais di artik akan mencair lantas menyebabkan paras semua 7 lautan membanjiri semua benua daratan. Sehingga ketika  itu manusia tiada tanah walaupun hanya untuk tanam pokok cili padi, tuai oksigen dari rumpai laut dan tinggal di atas rumah rakit di permukaan 'laut raya'.

That kinda world mungkin akan tiba secepat 2012. Some said Mayan's holy calender is bullshit, still some experts struggling and sweating to prove to themselves that the apocalypse destruction is not that soon. However, just preparing a marine worth lifes. Just in case.

This kind of vision yang mungkin telah ignite pemikiran perekacipta BMT Nigel Gee dari Sauthampton iaitu encik Hants, untuk mencipta rumah yang dibina di atas laut. Tanpa piling, tanpa jejak bumi. Hanya mechanically terapung di permukaan air masin, special untuk manusia bermastautin di permukaan lautan berjiran dengan mambang laut, dajjal dan ikan paus.

utopia yacht project

project utopia

project utopia

project utopia

Project Utopia telah diperkenalkan buat pertama kali di Monaco Yacht Show. Ianya seakan sebuah pulau futuristik, menempatkan 11 tingkat rumah, observation deck at the roof top, persiaran lapang dengan empat keping helipad, swimming pool dan ruang untuk free and easy punya aktiviti.

utopia yacht project

'Bot gergasi' ini direka untuk terapung di atas empat kaki yang terbenam ke perut laut dengan thrusters (penyokong) yang stabil dan mampu menahan ribut di lautan bercuaca ekstrem. Di tengah-tengahnya pula pemberat/penstabil atau disebut mooring system. Sistem apungan itu akan memastikan ia tegak setinggi 65m dari permukaan laut, memberikan pengunjung di observation deck pada tingkat ke-13 satu panorama yang mengkagumkan.

utopia yacht project

Yacht futuristik ini ada enjin, boleh bergerak, tetapi amat slow kerana ianya bukan sebuah cruise. Ia bukan sebuah kenderaan spisis feri atau kapal. This thing is a place to live, to eat, to dump, and yes, to nurture kid after having pleasure sex in the private house kitchen.


utopia yacht project

Setakat ini, rumah awesome ini belum ada tagged price. May be, waiting for an Arab prince to put forward a potential bid. Benda rare mcm ni diorang memang suka.

(sumber: google search)



No comments: