Kategori Beruk

Sunday, September 11, 2011

Owner TVShack.net dihadapkan ke mahkamah. [Breaking]

BREAKING NEWS, UK, US - Seorang student tampan dari Universiti Sheffield Hallam, Richard O'Dwyer, 23, berhadapan dengan 5 tahun penjara andai disabitkan kesalahan membangunkan dan mengoperasikan laman sesawang TVShack.net yang menyediakan pautan-pautan ke 'live streaming' klip video, movie dan drama series yang dilindungi akta penyiaran di US.

Pelajar jurusan Interactive Media with Animation itu mula deep dengan TVShack 3 tahun lalu. Step by step dia develop website tersebut hingga mencatat puluhan ribu hits sehari dan sudah RM300k meresap masuk ke dalam akaun Paypal dia dalam tempoh itu. RM300k dalam dua tahun. RM150k setahun, iaitu RM 12,500 sebulan. Gaji siapa tu beb? Gaji bos besar korang.

Bila stuff jadi terlalu hangat, then law of gravity akan tarik pendengki untuk hack periuk nasi O'Dwyer. Pada June 2010, ICE (US punya kastam) block laman web tersebut, dan standard pirate geek pasti akan buka domain lain, small problem. O'Dwyer buka domain baru later.Tapi kepungan terhadap O'Dwyer tidak berhenti di situ apabila dia akhirnya disaman.



Melanie Riley, jurucakap O'Dwyer cakap, "Richard berasal dari Chesterfield, Derbyshire, UK dan tinggal pun di UK, komputer dan server kepunyaannya turut berada bersamanya di UK, tak ada apa pun barangnya di US." Jadi, pertuduhan itu sebenarnya crap, vague dan nonsense. "There seems no plausible reason to disrupt the university education of this talented student, midway through his four-year course, by forcibly removing him from this country on these allegations to face trial in the US."

Apatah lagi, menurut peguam O'Dwyer, laman web tersebut tidak mengandungi (host) copyright material, cuma pautan saja, sebijik macam kerjanya Google atau Bing. TVShack hanya senaraikan link-link ke server pirate yang host material tersebut di service Rapidshare, Hotfile, Megaupload dan sebagai. They are the real shits who contain fibres and ammonia which produce the shitty smell.




No comments: