Kategori Beruk

Tuesday, October 25, 2011

Rekod Fauja Singh tak pernah diiktiraf Guiness World of Record. Kasarnya berbunyi, "Orang tua syok sendiri." [breaking]

BREAKING NEWS - London: Fauja Singh, lelaki berusia 100 tahun menetap di London, yang telah menamatkan marathon 42km dengan penuh populariti di Toronto sebenarnya tidak pernah diiktirafkan rekodnya oleh Guiness World of Record (GWR).


Faceberuk pernah mengulas larian beliau yang dihabiskan dalam jangka masa 8jam, 25 minit, 16 saat pada post lepas, tetapi kami lupa untuk meminta maklum balas daripada pihak GWR sendiri.

Namun GWR telah terlebih dahulu memberitahu TOI, Times of India, bahawa pihak mereka memang mengkagumi pak syeikh sikh yang masih larat bermarathon dalam usia sebegitu, tetapi mereka tak boleh nak iktiraf rekod yang dicadangkan pihak Fauja Singh itu sebab... 

"Atuk kau takde surat beranak ori oit!"

Sebegitu bunyinya secara sinis. Fauja gagal tambat hati GWR sebab tidak mampu melampirkan salinan surat beranaknya bersama permohonan rekod "dunia lelaki tertua menghabiskan marathon 42km". Akibatnya, semua acara pemecahan rekodnya tak pernah diakui.

Fauja Singh, pernah bekerja sebagai seorang petani di Punjab, berpindah ke Britain pada 1992, melampirkan salinan pasport sebagai bukti umurnya. Di passport itu tertera 1 April 1911 sebagai D.O.B miliknya, tetapi pihak Guiness World of Record tetap mahukan salinan sijil kelahiran.

Passport tak dilayan.

Menurut trainer Singh, Hermander Singh, semasa pak Singh dilahirkan surat beranak tak wujud lagi. Main beranak saja, main agak-agak umur. Jadi pihak Singh seterusnya meberikan GWR surat pengesahan dari kerajaan India mengatakan tiada rekod kelahiran dibuat pada tahun 1911 di India, tetapi GWR tetap tak mahu tunduk. No way.

Pihak Fauja Singh masih tak berpuas hati, mereka memberikan pula sebuah mesej daripada Queen Elizabeth II yang mengucapkan tahniah kepada Singh di hari lahir ke 100, tetapi ini turut ditolak.

Selepas ini apa lagi usaha mereka, Faceberuk masih belum terima update. Jika ada, kami akan bawakan secara santai kepada anda-anda semua. Jangan lupa untuk simpan sijil beranak anda elok-elok jika mahu buat rekod berkaitan umur nanti. Okey? (sumber: TOI)


No comments: