Kategori Beruk

Tuesday, October 04, 2011

Jambatan semula jadi. Real life Avatar! [7pics + text]

If they can make Avatar, they can make everything. Tetapi di Meghalaya, India, suasana planet Avatar itu sendiri yang mereka jelmakan ke dunia realiti. 


Tiada siapa akan percaya jika aku memberitahu mereka bahawa kejuruteraan itu ibarat najis dadah. Kamu inject ganja ke dalam darah kamu untuk kenikmatan fantasi, pada masa sama menjahanamkan fisiologi kamu. Seperti seluruh nikmat hidup dimampatkan ke dalam 5 minit, dan termampat bersamanya nyawa kamu. 

......Well, it worths it.  
Live one thousand years as an oak tree, or live one day as a god. You choose.
Kalau ganja dadah manusia, kejuruteraan adalah dadah untuk alam. Sebagaimana dadah perlingkup nyawa kamu semasa ia buat kamu high in the sky, kejuruteraan perlingkup nyawa dunia manusia semasa ia buat manusia 'high in the sky' dengan teknologi nuklear, rare earth, internal combustion engine, dan coal fired steam turbine. Kejuruteraan buat manusia senang, tapi perlingkup nyawa alam, speed up earth's death. Seperti dadah.

... salahkan Albert Einstein, Oliver Wrights, Hubble dan kuncu-kuncu mereka.

Filem Avatar mempersembahkan another way of life. Kehidupan holistik, murni dan spiritual driven. Sewaktu manusia berada di era Neolitik, mereka mempunyai pilihan untuk memilih spiritual driven life, dengan logical driven life. 

Logical driven life adalah apa yang kita ada sekarang. Dunia yang dipacu oleh kejuruteraan, iaitu binaan struktur dan mesin yang menggunakan sistem material energy conversion modul untuk membina ketamadunan. Bermain, makan, bersosial, merawat dan memuaskan nafsu/keinginan/quest dengan menggunakan aplikasi matematik logik seperti enjin petrol, iPad, sintetic petroleum based plastic, waveform voice transmission, etc.

Spiritual driven life adalah kehidupan di Pandora yaitu bangsa Na'vi. Dunia yang dipacu oleh paradigma spiritual, biological atau ketuhanan yang menggunakan inner energy conversion modul untuk membina ketamadunan. Bermain, makan, bersosial, merawat dan memuaskan nafsu/keinginan/quest dengan menggunakan aplikasi seni keruhanian dan higher level spiritual experience yg harmoni dengan alam, binatang (lower primate), silent voices, dan alam ghaib.

Logical driven punya civilization akan disturb world enthropy, carbon balance, earth temperature, water natural recirculation and human natural way of life. Spiritual driven punya civilization akan berharmoni atau preserve enthropy dunia, keseimbangan karbon, suhu kerak dan muka bumi, aliran air semulajadi dan kehidupan manusia cara semulajadi. 

Manusia is logical. Tangan-tangan mereka pasti akan memusnahkan, this way or another way. 


Di  Meghalaya, India, kerja amatur dalam spiritual driven life dapat kita lihat dengan terbinanya jambatan daripada akar pokok Ficus. Jambatan semulajadi yang hidup, hasil gabungan kesedaran spiritual manusia untuk preserve tenaga alam, dalam mencapai maksud sebuah jambatan untuk ke seberang. 

Ia mengambil masa 15 tahun untuk tumbuh, terjalin dan lengkap. Sekiranya kebolehan manusia evolve on the spirituality side, bukan logical side, mungkin hal ini hanya memerlukan 15 hari sahaja untuk innerly push and command the tree to grow the bridge. Bahkan, bukit terapung seperti Hallelujah di Pandora pun mampu kita bina secara semulajadi. 

Yes, you must now think it is impossible and I am telling shitty stuff. It is because... you think... in Pandora, you don't think... you feel...







6 comments:

Anonymous said...

bla bla bla, bahase bajet sastera, maki makian x lekang dari setiap paragraph, bajet cam hebat sangat la? blah la kalo ko rase cam nak jadi cam blogserius, FUCK U ASS HOLE

Anonymous said...

ni la orang melayu..PHD

Anonymous said...

When I originally commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox
and now each time a comment is added I get four emails with the same comment.
Is there any way you can remove people from that service? Appreciate it!



my web blog ... buy lg solar panels

Anonymous said...

Keep this going please, great job!

Feel free to visit my site ... stretch mark lotion

Anonymous said...

Heya! I just wanted to ask if you ever have any issues with hackers?

My last blog (wordpress) was hacked and I ended
up losing a few months of hard work due to no backup. Do you have
any solutions to stop hackers?

Also visit my blog: mederma stretch mark therapy reviews

Anonymous said...

AGEN POKER ONLINE INDONESIA, DAPATKAN FREE CHEEP
HANYA DENGAN LIKE FANSPAGE-NYA

AGEN POKER ONLINE
AGEN CAPSA ONLINE
AGEN DOMINO ONLINE
AGEN BANCAR CAME